donderdag 20 september 2018

Zillertal 2018

Woensdag 27 juni 2018 Brakel-Stumm
We zijn mooi op tijd, om 5.15 uur rijden we weg uit Brakel. We zien Jan en Loetje net thuiskomen van hun werk. Het valt op dat er in Duitsland veel meer Baustellen zijn dan anders. Ook hele grote projecten zoals bij München waar de hele 99 op de schop gaat. Maar natuurlijk is onze eerste stop weer bij Möslblick waar we koffiedrinken en een  broodje eten. Na getankt te hebben en geluncht gaat het weer verder. Voorbij München gaan we weer de snelweg af om via de Tegernsee en de Achensee te rijden. Het hele stuk hebben we zonnig weer gehad, en dat hadden we gezien, nu begint het bewolkt te worden. Bij de Achensee valt het met bakken uit de lucht.  Om 16.00 uur rijden we het Zillertal binnen, mooi op tijd dus. Eerst even langs de Mpreis en dan naar Franz Josef. We kunnen er meteen in de sleutel staat op de deur.  'S avonds voetbal gekeken, Duitsland ligt eruit.

Do 28 juni Schloss Tratzberg.

Toen we vanmorgen opstonden was het zwaar bewolkt en regenachtig. Dat wordt geen lange wandeling maken. Daarom besluiten we om het rustig aan te doen en na de koffie vertrekken we richting Jenbach om daar Schloss Tratzberg te bezoeken. Op de weg het dal uit was het keidruk en voor het eerst dat wij meemaakten moeten we stoppen voor rood licht bij de tunnel. We parkeren onze auto bij het slot en het is nog een kwartiertje naar het slot. Parapluutje op en lopen maar.We kunnen ook het treintje nemen maar dat weigeren we hardnekkig. Het slot heeft een geschiedenis van meer dan 500 jaar. Het is prachtig gelegen op de helling van het Inntal. De rondleiding duurde een uur en is zeer de moeite waard. We kregen een headset met Nederlandse uitleg, erg makkelijk. Na afloop lunchen we in het Schlosswirt. Daarna rijden we terug en stoppen we bij de Hervis in Schlitters en scoren we nieuwe wandelstokken voor Irma en een wandelbroek voor Teun.

Vrijdag 29 juni Gasthof Talblick [voor route klik hier]

Het is nog wel bewolkt maar droog. Dus volgens plan gaan we richting Aschau en parkeren we bij de camping

Daar begint ook de route.  Het is een wandeling van ongeveer 2 uur. Het eerste stuk gaat door het bos steil omhoog. We hebben steeds uitzicht op Aschau en de camping. Het is wel zwaar bewolkt maar goed wandelweer. We komen langs de Schütspatrone Kappelle. Het blijft droog en op een gegeven moment horen we de Dampfzug beneden in het dal fluiten.  Als een modeltreintje zien we hem door het dal kronkelen. We komen weer langs een kapelletje en dan begint het te regenen, jammer. Maar de paraplu is afdoende en zo bereiken we Gasthof Talblick. Het is inmiddels lunchtijd dus we zijn daar mooi op tijd. We regelen daar meteen de Regiotaxi terug naar Aschau. Die pikt ons om 14.00 uur op en zet ons af bij de camping. Als we weer terug zijn bij Franz Josef breekt de zon door en nemen we snel plaats op het balkon, heerlijk. 'S avonds nog naar het Platzkonzert van Ried-Kaltenbach geweest.

Zaterdag 30 juni Gramaialm-Lamsenjochhutte-Gramaialm [voor route klik hier]

Vandaag rijden we nog 1 keer het Zillertal uit om richting de Achensee te rijden. Bij Pertisau nemen we de Mautstrasse naar de Gramaialm.
Als we eenmaal door de Maut zijn, zijn we zo onder de indruk van de mooie omgeving dat we pardoes de afslag naar de Gramaialm missen en zo komen we bij de Gernalm terecht. Dus omdraaien en terug en nu goed naar de Gramaialm. Daar parkeren we de auto en even later zijn we op weg naar de Lamsenjochhutte. Het eerste stuk is nog redelijk vlak. Wel valt op dat er ontzettend veel losse stenen op het pad liggen. We komen bij een slingerpad omhoog, ook hier weer veel losse stenen. We lopen nu in het Karwendelgebergte en het ziet er heel anders uit dan in het Zillertal. Omdat we best wel hoog zitten, ziet het er ruiger uit maar het is er wel prachtig hoor. Het slingerpad wordt steiler en steiler en nog steeds veel losse stenen. Dan zien we toch de vlaggen van de hut en dan kan het niet ver meer zijn. We bereiken de hut om 12.30 uur. De hut ligt ingesloten tussen hoge 3000ders. We zien heel in de verte, hoog, een groep mensen door de sneeuw trekken, dat is te hoog voor ons. We nemen Een heerlijk soepje en we kunnen genieten van het uitzicht, prachtig. Na een uurtje bij de hut vertoefd te hebben gaan we weer
terug, maar eerst lopen we nog naar het kapelletje dat in 1972 gebouwd is ter nagedachtenis van omgekomen bergbeklimmers. Dan gaan we weer naar beneden, het is erg lastig lopen op de losse stenen. Maar goed; na 1,5 uur komen we weer aan de Gramaialm. Eerst gaat Irma nog even
de voetjes afkoelen in de Kneippanlage en daarna ploffen we neer op het terras voor een heerlijk biertje en een Radler. We eten ' s avonds bij Nester: rundergulash en Bäckhänchen. Het is altijd goed toeven daar op het terras. Daarna nog heerlijk op het balkon gezeten met een fles Servus  en vuurwerk in Kaltenbach.

Zondag 1 juli Gottesdienst im Grünen- Schwarzachalm

We rijden om 9.00 uur weg richting Jenbach.
In het plaatsje Weerberg is vandaag een dienst im Grünen van de Ev. Gemeinde Jenbach. Hoog boven de Bundesstrasse 171 torent het kerkje van Weerberg ( St. Peterskirche) boven ons uit. Het is makkelijk te vinden en dat hebben we wel eens anders meegemaakt. We ontmoetten er weer een paar bekenden waaronder Kees Sanner. Er is vandaag een gastpredikant: ds Stephan Schmatzl. Ds von Gierken heeft inmiddels afscheid genomen van Gemeinde Jenbach. Het thema van de dienst is: Liturgische kleuren met de nadruk op groen. Na de dienst kunnen we de kerk nog bezichtigen maar we gaan meteen richting Stumm om daarna naar de Schwarzachalm te rijden. Daar is het weer een en al gezelligheid, duo Montana verzorgt vandaag de muziek. We eten daar heerlijke Kaiserschmarren en vleien ons daarna neer op de heerlijke ligstoelen. Edith , de schoondochter van Hans Egger, zong ook nog een lied met duo Montana mee, erg mooi. Om 15.15 uur zijn we weer opgestapt.

Maandag 2 juli Sommerberg (Hintertux) Wasserfallweg-Madseit [voor route klik hier]

Vandaag mooi weer, vroeg uit de veren en vroeg naar het station om de Zillertalcards  te regelen.

Als dat is gebeurd kunnen we op pad met trein naar Mayrhofen waar we de bus nemen naar Hintertux. Er wordt enorm veel gebouwd in de richting van Hintertux, we tellen minstens 15 bouwkranen en het zijn niet de minste projecten die uitgevoerd worden. Ook de weg omhoog bij Finkenberg gaat op de schop en dat levert een half uur vertraging op. Het moet allemaal natuurlijk voor de winter klaar zijn. Maar goed, we nemen de gondel omhoog en drinken eerst een bakje koffie.  Een bezoek aan het toilet is ook een ervaring: alsof je op een metrostation loopt. Na de koffie lopen we nog even naar het uitzichtpunt en scannen de omgeving: prachtig. We hebben stukken beter zicht dan vorig jaar, toen regen en sneeuw, nu volop zon. We gaan op weg en houden pad nr 16 aan naar beneden richting Hintertux. Dat is de zogenaamde Wasserfallweg.
Al snel zien we dat 2 mensen ons observeren die ons vaag bekend voorkomen. Het blijken de mensen uit Putten te zijn die we vorig jaar ook ontmoet hebben op de terugweg van het Pfitscherjochhaus. Zij volgen ons blog en hebben als idee opgedaan het Moorlehrpfad te lopen. We lopen een stukje met ze op. Daar ons tempo iets hoger ligt gaan we met z'n tweeën weer verder. Het gaat via een prachtig pad steil naar beneden. Er zijn ook mooie vlakke stukken bij en we hebben op een gegeven moment zicht op de waterval. Helemaal onderaan komen we ook weer bij een waterval waar we picknicken en zijn we bijna weer terug in Hintertux. We zijn vroeg dus kunnen we nog een eindje door. We lopen tot aan Madseit en daar nemen we de bus naar Mayrhofen.

Dinsdag 3 juli Mayrhofen
Vandaag uitgeslapen en rustig aangedaan.
Na de koffie rijden we naar het station en rijden naar Mayrhofen, we hebben wat inkop en gedaan. Met de Penkenbahn omhoog en op ons gemak naar het Gschosswandhaus gekuierd. Daar hebben we een heerlijke tosti gegeten en van het uitzicht genoten. Als we teruglopen wordt het steeds donkerder en al snel vallen de eerste druppels.
Dus snel met de Bergbahn naar beneden. Daar aangekomen regent het inmiddels pijpenstelen. Parapluutje op en nog wat winkels in en uit. Om 16.00 uur zijn we weer terug in Stumm.
' S Avonds waren we weer present in de Festhalle van Fügen waar de BMK Fügen een prachtig concert verzorgde.

Woensdag 4 juli Gerlos 7A-Isskogelbahn-Rösslalm-Gerlos [voor route klik hier]

"Het was een toppertje" zegt Irma als we terug zijn van de wandeling van vandaag.

We hebben de trein van 8.36 uur naar Zell genomen en daar met de bus richting Gerlos.  We stappen in Gmund uit waar we richting Wimmertal lopen. Het Wimmertal hebben we al eens eerder bezocht maar nu gaan we links af over de 7A richting Gerlos. Het pad loopt een etage hoger dan het pad langs de beek. Het is een.mooi pad hoor, we lopen door het bos en af en toe hebben we zicht op Gerlos.  Het is ook niet zwaar want we blijven op dezelfde hoogte.  Het is bewolkt maar mooi weer om te wandelen.  We komen langs een waterval waar we even rusten en praten wat met de stellen uit België.

Zij zijn helemaal in de mood  want België  is nog steeds in de race in het WK voetbal. Na een uurtje zijn we in Gerlos en vandaar is het nog een klein stukje naar de Isskogelbahn. We nemen de gondel omhoog en lopen verder naar de Rösslalm. Het is bekend gebied voor ons, boven ons zien we de Latschenalm  waar we vorig jaar nog waren met zowaar wat sneeuw. Het eerste stuk gaat over de Guterweg wat daarna overgaat in een smal bospad. Het gaat dan veel sneller omlaag en het pad is goed begaanbaar. Onderweg krijg je ook nog informatie over het bos door Nieuwe informatieborden, erg leuk. Bij de Rösslalm nemen we een soepje en genieten we van het uitzicht. Het wordt erg donker maasr gelukkig hebben we geen last van de bui die voorbij trekt. Het is nog ruim een half uur naar Gerlos via een vrij steile weg naar beneden. We zijn mooi op tijd voor de bus terug naar Zell en dan weer met de trein naar Kaltenbach- Stumm.  Als we uitstappen, zijn  we net op tijd binnen voor de wolkbreuk.  Na een half uurtje schijnt de zon weer en we gaan snel het balkon op. Zelfs de parasol moet op.

Donderdag 5 juli Spieljochbahn-Geolsalm-Schellenberg [voor route klik hier]

We rijden met de auto, niet al te vroeg, naar Fügen waar we parkeren bij de Spieljochbahn. Deze is het afgelopen jaar helemaal vernieuwd, zowel dal, mittel en bergstation. Ook de kabels en de gondels zijn vernieuwd. Boven aangekomen kijken we onze ogen uit zo prachtig alles is geworden. Er wordt nog hard gewerkt aan nieuwe waterpartijtjes voor de kinderen. Binnen ziet het er gelikt uit. Het hele bergstation is afgewerkt met kleine houten schildjes. Ik maak nog een compliment bij de info balie waar de mevrouw een Nederlandse blijkt te zijn. We drinken een bakje koffie en gaan daarna op pad en volgen de bordjes Geolsalm. We gaan niet over de Spieljoch maar een etage lager, een mooi pad met zicht op het Zillertal. Het is ongeveer 45 minuten lopen naar de Geolsalm, een gezellige hut waar we wat drinken.  Na een half uurtje gaan we weer verder. Het pad is overgegaan in een guterweg.  Vanaf de Geolsalm is het nog een uur naar Schellenberg, ons doel van vandaag. We hebben de lunch in de rugzak zitten en stoppen op een mooi punt om te picknicken. Rond 14.00 uur zijn  we bij jausenstation Schellenberg waar we op het terras plaatsnemen. Biertje, colaatje, ijsje, zirbenschnapps, heerlijk. De bus komt om 15.18 uur en brengt ons terug naar Fügen, we hebben er weer een prachtige dag opzitten

Vrijdag 6 juli Een hele dag regen

Vandaag heeft het heel de dag geregend dus een bergtocht maken zit er niet in.
Na de boodschappen gaan we met de trein naar Mayrhofen en zorgen dat we tussen de middag bij de slager zijn voor een heerlijk broodje warm vlees. We zitten net heerlijk te eten en we zien de familie Mandema lopen, toeval of niet, altijd weer een leuk weerzien. Even bijkletsen.  Op de terugweg zijn we nog in Zell uitgestapt voor een heerlijke coupe ijs bij Gretl.
' s Avonds zijn we naar het Platzkonzert in Stumm geweest. Daar kunnen we tegenwoordig ook droog zitten. We ontmoetten er Bets en Tonnie en gaan gezellig aan een biertafel zitten. De kapel is weer vooruit gegaan onder leiding van Stefan Muhlegger, leuke avond.

Zaterdag 7 juli Gschosswandhaus- Schiestl's Sunnalm-Hippach [voor route klik hier]

Het is droog maar het heeft vannacht nog wel gestort want alles is ontzettend nat.
Na het ontbijt gaan we naar Mayrhofen en daar met de Penkenbahn omhoog. We drinken eerst bij het Gschosswandhaus koffie met Apfelstrudel ( Teun) en beginnen dan aan de wandeling. Het is de bedoeling om in Mösl uit te komen maar het zal blijken dat het anders loopt. We houden in ieder geval de bordjes Mösl aan. Het is bewolkt maar droog. We komen al snel op een mooi pad door het bos. Op een gegeven moment komen we onder de Horbergbahn door en zien we al snel het bergstation, vandaar kan je ' s winters nog hoger naar de Penken. Daar eten we de meegenomen broodjes op. Als we weer verder gaan is het nog 3 kwartier naar Schiestl's Sunnalm.  Daar steken we even aan voor een lekkere Knödelsuppe. Volgens onze gegevens is het dan nog een uur naar Mösl waar de bus vertrekt naar Ramsau- Hippach. Maar al snel blijkt dar dat een illusie is. Een stuk van het pad  is gesperrt vanwege bouwwerkzaamheden aan de nieuwe Möslbahn. We worden omgeleid via een pad waar allemaal bomen omgewaaid zijn, erg lastig. Gelukkig treffen we een Duits stel die ons verder helpt. Om 16.10 uur vertrekt de bus uit Mösl, dus die gaan we niet halen. Het plan verandert ter plekke en we gaan via Schwendau naar het station van Hippach. Het pad loopt steil naar beneden en is moeilijk begaanbaar.
We komen ook nog in de buurt van de Keilkeller Wasserfall, waar we vorig jaar waren. Vandaar nog een klein uur naar het station. Al met al een afdalikng van 1500 meter maar we halen de trein net.

Zondag 8 juli Enzianhof

Vandaag trancillo, uitrusten van de dag ervoor.
Na de koffie met lekker gebak van de Dorfbäck rijden we naar de Rosenalmbahn. We gaan met de lift eerst naar het bergstation om het Fichtenschloss te bekijken. Dat is echt een speelparadijs voor de kids. Daarna gaan we met de lift terug naar het Mittelstation. Vandaar lopen we naar de Enzianhof ( 20 min.).
Daar hebben we heerlijk geluncht met uitzicht op Hainzenberg en de Gerlossteinwand. Via het Mittelstation gaan we weer terug naar beneden en rijden naar Stumm. 'S Avonds kwamen Bets en Tonnie nog langs en hebben we een borreltje gedronken op het balkon. Nellie en Job zijn ook gearriveerd.

Maandag 9 juli Eggalm-Brandalm-Juns [voor route klik hier]

Vandaag is eigenlijk de bedoeling om naar Königsleiten te gaan maar we missen de bus in Zell omdat de trein vertraging heeft. Dus de plannen worden bijgesteld en we besluiten om te blijven zitten in de trein en door te gaan naar Mayrhofen en vandaar met de bus naar Lanersbach om naar de Grieralm te lopen. In Lanersbach drinken we nog even koffie in het Sporthotel. Daar horen we toevallig dat de Grieralm gesloten is ( huur niet betaald) dus moeten we opnieuw schakelen. We zitten vlakbij de Eggalmbahn dus besluiten we daarmee omhoog te gaan en dan via de Brandalm naar Juns. We
hebben dat al eens eerder gedaan, het is echt een prachtige wandeling.  Bij het bergstation is ook een gloednieuw waterparadijs aangelegd. Alles voor de jeugd. De zon is er vandaag ook weer bij dus het is heerlijk wandelweer. De wandeling zelf is heel relaxt  en we hebben constant zicht op het dal en ook nog lang op de Eggalm- prachtig. Op de Brandalm is het gezellig en hebben we een lekkere Brettljause op. Daarna is het nog een half uur door naar Juns waar we de bus terugnemen.  Al met al toch weer een prachtige wandeling achter de rug. 's avonds zijn Nellie en Job op de koffie geweest, heel gezellig. Zij hebben het ook heel goed naar de zin.

Dinsdag 10 juli Penkenbahn-Mittelstation Finkenberg [voor route klik hier]

De trein van 9.36 uur genomen naar Mayrhofen en daar met de Penkenbahnn omhoog. Er is veel bijgebouwd voor de kinderen, wat je eigenlijk overal ziet. We lopen op ons gemak van de Penkenjoch naar de Granathalm. Bij de Granatkapel kijken we naar de andere kant van het dal en zien in de verte Schiesl sunnalm liggen. We lopen verder in de richting van de Wanglalm waar we een afslag eerder naar beneden, richting Mittelstation gaan. We hebben zicht op Lanersbach en de Grüblspitze. Onderweg eten we op een bankje ons meegenomen brood op - heerlijk. Dan is het nog een half uur naar het Mittelstation. We nemen de lift naar beneden en zijn prima op tijd voor de bus naar Mayrhofen. In Mayrhofen nemen we bij Kostner (alias de Cadillac) een lekker ijsje. Daarna nemen we de bus terug naar Kaltenbach. 's Avonds zijn we met Nel en Job naar de Festhalle in Fügen geweest voor het concert van de BMK. Bets en Tonnie waren er ook. Ze vonden het prachtig.

Woensdag 11 juli Stumm-Hart-Fügen-Stumm [voor route klik hier]

We willen vandaag weer een poging doen om naar Königsleiten te gaan. De wekker loop om 07.15 uur af. Als we naar buiten kijken is het helemaal bewolkt, dus niet erg aantrekkelijk om naar Königsleiten te gaan. Het bed is aantrekkelijk, we schrikken om 09.00 uur wakker. De plannen dus maar weer omgooien. Na de koffie trekken we de bergschoenen aan en we gaan op pad. We lopen bij Landgasthof Linde richting de Waldweg en slaan daar linksaf richting Uderns. We lopen over een mooi bospad. Er liggen zoveel dennennaalden zodat de grond onder onze voeten veert. Het weer is aan het opknappen en er komen stukjes blauw aan de lucht. We lopen het bos weer uit en gaan richting het stationnetje van Ried. Van te voren eten we de meegenomen broodjes. We gaan met de trein naar Uderns. Daar lopen we een stuk van het Naturlehrpfad in de richting van Hart. We komen in Niederhart uit en dan is het nog een half uurtje door naar Fügen. Daar lopen we naar toe en lopen eerst door het centrum en bezoeken de Kerk van Fügen - indrukwekkend.
Op het station "moeten" we 10 minuten wachten op de trein terug naar Kaltenbach. De trein naar Jenbach arriveert iets eerder en dan zien we Job eb Nel in de
trein zitten te genieten. Wij gaan in ieder geval richting Kaltenbach. Daar zakken we nog even neer op het terras van de Pianobar en jawel hoor, we worden bediend door ................Wolfgang!!
Om half vijf zijn we weer terug in Frans Josef.

Donderdag 12 juli 2018 Königsleiten [voor route klik hier]

Vandaag poging drie om naar Königsleiten te gaan. Om 07.15 uur loopt de wekker af, gordijnen open en .................., de zon staat hoog aan de hemel, dus rap eruit. We nemen de bus van 08.27 uur uit Stumm en zijn nu ruim op tijd in Zell om daar de bus naar Königsleiten te nemen. Daar zijn we om 10.00 uur. We gaan met de gondel naar boven, waar we eerst een kopje koffie nemen. Dan gaan we op pad. We kunnen kiezen tussen twee opties: 1. de Jodelwanderweg of 2. de route via het Salzachtal. We kiezen voor de laatste. Het is nog een beetje fris op die hoogte maar dat is snel voorbij als we eenmaal op pad gaan. Het pad gaat nog een klein stukje omhoog een heuveltje op. Als we dat bereiken zijn we op "het dak" van deze vakantie. Daarna volgt een prachtig pad naar beneden. We zitten boven de boomgrens dus we hebben naar alle kanten een schitterend uitzicht. Het is er geweldig mooi en rondom ons zien we alleen maar beren. We komen komen bij een beek (Müllachbach) die we over moeten en dan komen we weer bij een soort guterweg. Na twee uur zijn we bij de Salzachhof waar we heerlijk hebben gegeten. Dan is het nog een uur door naar Königsleiten . Het gaat nog een pittig stukje omhoog maar kort daarna zijn we weer bij de Dorfbahn. We hebben de bus van 14.50 uur terug naar Zell. Bij de Isskogel-bahn stappen Job en Nel zowaar in de bus. De bus is stampvol zodat ze ons niet zien. In Zell aangekomen komt juist de trein naar Mayrhofen en daar zitten  ze al in voor wij de bus uit zijn. Toch leuk om hun zo te zien genieten. Om 16.30 uur zijn we weer terug in Frans Josef. Een topdag achter de rug.

Vrijdag 13 juli 2018 Ahorn

Vandaag is eigenlijk een kopie van vorig jaar. We brengen een bezoek aan de Ahorn. Het is prachtig weer en het uitzicht is magnifiek. In Mayrhofen zien we nog dat Aart en Ellie zijn aangekomen, hun auto staat voor hotel Magdalena. Na een heerlijk middagje op de Ahorn dalen we weer af en lopen nog wat door Mayrhofen. Daar lopen we zowaar Andrea tegen het lijf. Ze woont nog steeds in Brandberg en werk in Mayrhofen.  We hebben afgesproken met Job en Nel bij Gretl. Dus nemen we de trein van 14.47 uur naar  Zell en zijn precies op tijd bij Grets  waar ze al op ons staan te wachten. Onder het genot van heerlijke coups ijs hebben we lekker bij zitten kletsen en alle ervaringen uit zitten wisselen. Ook zij gaan weer naar huis. Ze hebben het enorm naar de zin gehad en enorm genoten.

Wij hebben trouwens ook genoten, het was weer een prachtige vakantie waarin we bijna alles hebben kunnen doen wat we van te voren gepland hadden.
Oostenrijk is en blijft een prachtig land, de bergen blijven altijd weer trekken. Aan het Zillertal zijn we min of meer verknocht en we hopen er nog lang te blijven komen.

Zaterdag 14 juli 2019 Terug naar Brakel

We vertrekken klokslag 07.00 uur uit Stumm. Iedereen in Frans Josef ligt noch op één oor. De reis naar huis verloopt voorspoedig. Behoudens de gebruikelijke Bau-stellen kunnen we behoorlijk doorrijden. Door op tijd de routeplanner van Google te raadplegen kunnen we een enorme file bij Mönchengladbach ontwijken. Zo zijn we rond 17.00 uur weer veilig thuis in Brakel.